Děkujeme všem jmenovaným institucím za podporu naší soutěže!
Doporučení žákům a učitelům
Kontaktní e-mail: soutez@sgpsys.com
Jak bude probíhat vlastní soutěž
Na začátku soutěže budou soutěžícím rozdána zadání úloh a proběhne rozbor s diskusí. V tuto chvíli se ještě soutěžící budou moci ptát na to, co jim není jasné - ne na to, jak úlohu vyřešit :-).
Každý soutěžní tým bude mít k dispozici jeden počítač.
K vyřešení 3 soutěžních úloh kategorie A a B budou mít soutěžící čas 3 šedesátiminutové hodiny. Zadání budou částečně společná - 2 úlohy budou stejné, 1 se bude lišit.
K vyřešení 3 soutěžních úloh kategorie C budou mít soutěžící čas 3 šedesátiminutové hodiny a budou moci pracovat pouze v ikonkových režimech.
Zadání obdrží každý soutěžní tým vytisknuté v černobílé verzi. Barevná verze zadání bude k dispozici v elektronické verzi na ploše počítače. Stejně jako v celostátním kole bude každá úloha členěna na jednotlivé části (a, b, c...) a každá z nich bude bodována zvlášť. Není tedy nutné mít vyřešeny všechny části úlohy a na druhé straně doporučujeme soutěžícím, ať zkusí z každé úlohy naprogramovat alespoň to, co zvládnou. Zvažte také dobře týmovou taktiku: začít lehkou, ale málo bodovanou úlohou nebo se pustit do těžké úlohy s vysokým hodnocením?
Nebude-li výslovně v zadání úlohy stanoveno jinak, nebude možno při řešení úloh používat banky a scény. Jediným řešením každé úlohy bude soubor BPR nebo SGPBPRJ.
Během soutěže nebudou moci žáci používat jiné pomůcky než samotný program Baltík včetně nápovědy, psací potřeby a čisté listy papíru (dostanete je od pořadatelů). Nebude dovoleno používat např. učebnice, připravené papíry s rastry souřadnic a podobně. Počítače nebudou během soutěže připojeny k internetu a nebude dovoleno používat mobilní telefony
Vezměte s sebou přezůvky.
Ukládání soutěžních programů
Své programy budou soutěžící ukládat do stanovené složky, která bude předem umístěna na ploše počítače. Názvy jednotlivých souborů budou také zadány (např. uloha1.bpr...). Zejména pro menší děti to může představovat problém, předpokládáme však, že děti už budou mít zkušenost z předcházejících kol. Dozor v počítačové učebně bude připraven dětem v tomto pomoci.
Jak budou programy hodnoceny:
Úlohy bude hodnotit odborná porota. Kvůli objektivitě a vyloučení chyb bude každou úlohu hodnotit dvojice porotců.
V zadání bude u každé dílčí části (a, b, c...) úlohy uveden maximální počet bodů za funkčnost programu. Kromě toho bude porota za úlohu jako celek přidělovat i dva koeficienty (každý v rozsahu 1,0 - 2,0), kterými se bude součet bodů za funkčnost násobit.
Koeficient za efektivitu programu: bude se hodnotit, nakolik je program efektivní (krátkost řešení), zda byly ke zkrácení programu použiti pomocníci, zda byly účelně využity bloky příkazů, cykly, podmínky, proměnné, pole atd. a konečně celková elegance řešení.
Koeficient za přehlednost programu: program musí být přehledný, členěný do řádků, které mohou být odsazované, je-li to účelné (např. uvnitř pomocníka či cyklu). Pro větší přehlednost mohou být použiti pomocníci. Jednotlivé části programu musí být okomentovány. Vysvětlete dětem, že díky použitím komentářů v programu mohou získat lepší hodnocení.
Co z toho plyne? Bude-li váš program maximálně přehledný a co nejefektivněji naprogramovaný, můžete při jinak stejné funkčnosti získat až čtyřikrát více bodů! To je samozřejmě ideální stav, skutečnost je většinou nižší, ale i tak dosti významná.
Dozor nad žáky a studenty
S výjimkou společných akcí (vlastní soutěžení, účast na nesoutěžní přehlídce programů nebo na přednášce) za účastníky plně zodpovídá jejich pedagogický dozor.
V případě účasti učitele v porotě budou v této době jeho svěřenci po domluvě přiděleni jiným dozorům.
Prosíme Vás zejména o dohled nad dodržením nočního klidu na internátu po 22.00 hod. Na internátu spí i další lidé.